قسمت های مختلف استودیو صدابرداری > تفاوت دد روم (ددروم) و لایو روم (لایوروم) > همه چیز درباره استودیو صدابرداری

قسمت های مختلف استودیو صدابرداری > تفاوت دد روم (ددروم) و لایو روم (لایوروم) > همه چیز درباره استودیو صدابرداری

در این مقاله علاوه بر معرفی dead room و control room به معرفی live room می پردازیم که مهمترین قسمتهای مختلف استودیو صدابرداری

در بهترین و حرفه ای ترین استودیوهای دنیا هستند، به تفاوت میان ددروم و لایوروم می پردازیم

و در ادامه به معرفی کامل بخش ها و ملزومات ساخت استودیو می پردازیم.

 

لایوروم (Live Room) چیست ؟ و چه تفاوت و فرقی میان دد روم (ددروم) و لایو روم (لایوروم) است ؟

همانطور که می دانیم اکثر استودیو های حرفه ای در ایران و خارج از ایران شامل دو بخش مجزا (اتاق تفکیک شده) از هم

به نام dead room و control room هستند. 

dead room: فضا و اتاقی است که یک یا نهایتا دو خواننده و نوازنده در آن اجرا می کنند و در واقع محل ضبط صدای ووکال و یا ساز ها

توسط انواع میکروفن ها و تجهیزات استودیویی است.

control room: فضا و اتاقی در استودیو است که معمولا فضایی بزرگتر از ددروم دارد و امکان ضبط گروهی با صدایی

متناسب تر (شفافیت فلت بودن و میزان مناسبی از زیری و بمی امواج صوتی) می باشد.

معمولا اکثر استودیوها از این دو بخش تشکیل شده اند. اما فضای بعدی که در بسیاری از مقالات و استودیوها از قلم افتاده است

لایوروم است. زیرا معمولا استودیوهای خانگی کمترین فضای ممکن را به ضبط اختصاص می دهند در حالیکه تجربه نشان داده است

که اصولا موج صوتی در فضای بسته و عایق بسیار کوچک امکان شفافیت و بازتاب زیادی نمی باشد و به عبارتی موج صوتی در فضای کوچک

نامناسب بطور کامل و خوب تشکیل و انعکاس نمی یابد. ناگفته نماند در صداهای با فرکانس بالا چه توسط خواننده و چه توسط سازها

این موضوع به شکلی واضحتر بروز می نماید.

لایو روم چیست ؟ چه فرقی با دد روم دارد؟

لایو روم (live room) در واقع فضای صوتی و یا استودیویی است که مناسب پخش موسیقیایی و یا ضبط استودیویی است.

بطور خلاصه باید اشاره کنیم که لایو روم ، به لحاظ کاربرد ، همان دد روم است که بنابر ویژگی هایی که دارد

موجب بهتر شنیده شدن موسیقی و یا ظبط صوت و صدا می شود.

اما به لحاظ معنی و ماهیت و ویژگی هایی که دارد در مقابل معنی و ماهیت و ویژگی های اصلی دد روم قرار دارد.

به این شکل که شما در ددروم در واقع هدف خاصی را جهت ایزوله و خنثی شدن و سکون بیش از حد صدا (آکوستیک صوت) داشته اید.

ولی این فضا در لایو روم به شکلی است که بنا بر ماهیت متریال مصرفی به خصوص در سطح رویی فضا سازی و آکوستیک اتاق

از جنس سخت و بازتاب دهنده استفاده نموده اید.

به این ترتیب شما در دد روم صدا را به سکون و کنترل بیشتر و نزدیک می کنید،

در حالیکه در لایو روم شما بیشتر فضای آکوستیک را به سمت اعوجاج (دیستورشن) بازتاب پیاپی صوت هدایت می کنید.

در لایو روم برای بازتاب بیشتر صدا و امواج صوتی از آکوستیکی با جنس سطحی ساخت و بازتاب دهنده استفاده می شود

ولی در ددروم شما از موادی برای آکوستیک استفاده می کنید که صدا را کنترل و به سکون و عدم بازتاب هدایت می کنید.

همچنین از آنجایی که صوت برای بازتاب به فضایی بیشتر نیاز دارد می توان از اینرو نتیجه نیز گرفت که لایو روم معمولا فضایی

بزرگتر از دد روم دارد و معمولا فضایی بزرگتر از ۳۰ متر است.

*لازم به ذکر است ددروم به لحاظ میزان مساحت معمولا فضایی است که برای رکورد یک خواننده یا نوازنده را اکتفا نماید،

در حالیکه در لایوروم معمولا آنقدر فضا در نظر گرفته می شود که مناسب ضبط دسته جمعی صدای چند ساز یا چند خواننده بطور همزمان

به بهترین شکل امکانپذیر باشد.

معمولا استودیو ها ، به خصوص استودیوهای خانگی و حتی بسیاری از استودیوهای حرفه ای در ایران ، فضایی محدود و حدود

۶ متر (۲ متر تا نهایتا ۹متر) را به عنوان فضای دد روم استودیو استفاده می کنند که باید اشاره کنیم این فضا علاوه بر کوچک بودن

که مانع از تشکیل صوت و اماوج کامل صوتی در آن فضا می شود چنانکه از مواد جاذب و مانع بازتاب بیش از حد در آکوستیک کردن

استفاده نموده باشند موجب بم تر شدن و بیش از حد صدا می شود و نمی توانند نهایتا صدای واضح و مناسبی

را برای ضبط و ریکورد ارائه نمایند. البته لایو روم نیز چنانکه ۱۰۰% صدا را بازتاب و اعوجاج دهد نمی تواند مناسب ریکورد و ضبط باشد.

بطور خلاصه می توانیم نتیجه بگیریم که :

بهترین فضا برای ضبط صدا در استودیو فضایی بزرگتر از ۱۵ متر است،

که در آکوستیک و ایزوله کردن آن هم از مواد جاذب و خنثی کننده و هم از مواد مناسب بازدتاب دهنده استفاده شده باشد.

گفتنی است در برخی از استودیو های حرفه ای امروزه علاوه بر سه بخش فوق بخشهای دیگری را

به منظور تشریفات و راحتی سایر ماجعه کنندگان مانند : اتاق نشیمن ، حمام و دوش و … در نظر می گیرند

که البته شاید این بخشها زیاد ارتباطی به فرایند ضبط صدا نداشته باشند:))

 

 

منابع:

 


 

آشنایی با مراحل طراحی، ساخت، عایق کاری و آکوستیک استودیوهای صدابرداری و آموزش ساخت و راه اندازی استودیو

قبل از ساخت استودیو مورد نظرمان بهتر است بدانیم چه چیزی قرار است ساخته شود.در واقع لازم است طرحی از نحوه استقرار دیوارها،

چیدمان تجهیزات، متریال آکوستیکی استودیو و … را در دست داشت تا مراحل ساخت را به راحتی اجرا کرد.

در زمینه طراحی سه بعدی استودیو صدا باید به چند موضوع توجه ویژه ای داشت.

کاربری استودیو مورد نظر و ابعادی که برای ساخت استودیو در اختیار داریم دو امر مهم در طراحی استودیو صدا به حساب می آیند.

قبل از هر چیز با در نظر گرفتن نوع کاربری استودیو (استودیو حرفه ای، استودیو خانگی، استودیو موسیقی، استودیو دوبله فیلم)

فضای مربوطه را طراحی و شماتیک آنرا رسم می کنیم.

در زمان طراحی استودیو باید توجه داشت که به نسبت ابعاد فضای کل اتاق تقسیمات لازمه را انجام داده

و فضای استودیو را (در صورتی که نیاز به یک استودیو با دو اتاق داریم) برای اتاق فرمان (کنترل روم) و اتاق ضبط صدا (ددروم) تقسیم می کنیم.

با توجه به محل استقرار تجهیزات صدابرداری از جمله مانیتورینگ صدا و میز صدا و تعیین فاصله خواننده

از ویزور استودیو می شود به ابعاد مورد نظر برای اتاق ها دست پیدا کرد.

با استفاده از نرم افزارهای طراحی حرفه ای و در اختیار داشتن تصاویر سه بعدی از متریال آکوستیکی

و تجهیزات صدابرداری می توان استودیو مورد نظر را قبل از ساخت طراحی و ترسیم کرد و نهایت دقت

را در طراحی سه بعدی استودیو صدا فراهم نمود.

ساختار و نوع فضای استودیو که شامل دیوارها، سقف و کف فضای مورد نظر است،

باید متناسب استودیو و طراحی شده برای همین امر باشد. یکی از عوامل مهم و تعیین کننده

در میزان نشت صدا استحکام سقف و دیوارهای استودیو در برابر صداست.

هرچه دیوارها در زمان طراحی و اجرا، ایزوله صوتی مناسب تری داشته باشند،

نشت صدا نیز به مراتب کمتر خواهد شد. ساختمان ها و خانه های قدیمی که دیوارهایشان با ضخامت بیشتری ایجاد شده اند

فضای مناسبی برای ساخت استودیو محسوب می شوند. عایق های صوتی به تنهایی برای عایق کاری صوتی

و آکوستیک اتاق کافی نیستند. در بیشتر استودیوهای ساخته شده عدم توجه به این موضوع در پایان باعث بروز مشکلات نشت صدا می شود.

توجه به ساختار و نوع فضای استودیو می تواند پیش زمینه ای برای سهولت در مرحله عایق کاری باشد.

معمولا دیوار و سقف ساختمان هایی که کاربری مسکونی یا اداری دارند، بدلیل نوع ساختارشان (باریک و ضعیف)

نمی توانند در برابر نشت صدا مقاوم باشند و فضای چندان مناسبی برای ساخت استودیو  نیستند و نیاز به تقویت دارند.

تقویت دیوارها، سقف و کف فضای مورد نظر بسیار حائز اهمیت بوده و در زمان ساخت استودیو باید توجه بسیاری به آن شود.

استفاده از مصالح ساختمانی مانند آجر فشرده و دیوارهای گچی پیش ساخته و آجرهای آکوستیکی هبلکس

از رایج ترین مصالح جهت تقویت دیواره های یک استودیو است.

می توان با قرار دادن عایق های صوتی زیر کار بین این مصالح با دیوارهای اصلی فضای مود نظر زمینه ایزولاسیون صوتی استودیو را تسهیل کرد.

ضخامت و استحکام دیوار، سقف و کف فضای مورد نظر برای ساخت استودیو باید به گونه ای باشد

تا مرحله عایقکاری صوتی استودیو صدا را با مشکل مواجه نکند.

ایزولاسیون صوتی استودیو از مراحل سخت در راه اندازی استودیو صدا می باشد و نیاز به عایق متناسب با این موضوع دارد.

هر چقدر دیوارها، سقف و کف محیط استودیو ایزوله صوتی بهتری داشته باشند

زمینه را برای آکوستیک بهتر و در نهایت ضبط بهتر فراهم می کنند. دیوار مشترک اتاق فرمان (کنترل روم) و اتاق ضبط صدا (ددروم)

باید با حساسیت بسیار بالایی ایجاد شود. صدای مانیتورینگ ها نباید به داخل اتاق ضبط صدا (ددروم) نشت کند

و همین موضوع اهمیت عایق کاری در زمان ساخت دیوار مشترک را نشان می دهد.

معمولا این دیوارها را دو ردیف دیوار بنا می کنند و لایه میانی این دیوارها را با عایق های مناسب می پوشانند

تا ایزوله بهتری ایجاد کنند و عبور صدا از یک اتاق به اتاق دیگر را به حداقل برسانند. بکار بردن مصالح ساختمانی آکوستیکی،

استفاده از عایق ایزولاسیون صدا با چگالی بالا، ایجاد دیوارهای دو لایه و اختصاص مساحت و شکل هندسی مناسب برای هرکدام از اتاق ها،

میزان نشتی صدا به اتاق ضبط (ددروم) را به حداقل می رساند. عایق هایی که برای عایقکاری صوتی استودیو صدا استفاده می شوند

عبارتند از : پشم سنگ، فوم ریباند، فوم پلی استایرن، فوم پلی اتیلن، فوم ایکس پی اس، فوم پلی یورتان پاششی،

اسپری فوم پلی یورتان و فوم الاستومری.

بعد از ایزولاسیون صوتی استودیو موضوع آکوستیک استودیو صدابرداری مطرح می شود که نیاز به کارشناسی و اجرای علمی دارد.

آکوستیک استودیو شامل دو بخش مهم می باشد؛ آکوستیک اتاق فرمان (کنترل روم) و آکوستیک اتاق ضبط صدا (ددروم).

این عمل با ترکیبی از ابر آکوستیک و فوم جاذب صدا و دیفیوزر چوبی و از همه مهمتر چندضلعی ساختن اتاق با رعایت شکست زاویه ها

اجرا می شود. آکوستیک اتاق فرمان (کنترل روم) با در نظر گرفتن محل استقرار میز صدابردار،

زاویه مانیتورینگ های صدا و دیفیوز کردن صدا در فضا ایجاد میشود.

آکوستیک اتاق ضبط صدا (ددروم) باید با دستگاه های اندازه گیری صدا و تست با نرم افزارهای مربوطه صورت گیرد.

محل استقرار میکروفون ها و فاصله آن ها با ویزور استودیو، محل استقرار نوازنده ها و سازها

و همچنین ابعاد فضای ددروم در نحوه آکوستیک نقش مهمی دارد. روش آکوستیک هر یک از اتاق های استودیو متفاوت بوده

و ابعاد اتاق ها نیز در این روش تاثیرگذار است. کنترل صداهای بم،

میانی و بالایی با استفاده از متریال آکوستیکی و دیفیوزرهای صوتی مناسب

از جمله اقدامات مهم جهت آکوستیک استودیو صدابرداری می باشد که باید توسط کارشناس استودیو و مهندس صدا انجام شود.

آکوستیک مناسب فضا با رعایت استانداردهای آکوستیکی می تواند زمینه ساز ضبط و رکورد خوب باشد.

معرفی انواع استودیو صدابرداری و قسمت های مختلف استودیو حرفه ای و استودیو خانگی،

استودیو ضبط موزیک، استودیو گویندگی و دوبلاژ


استودیو صدا حرفه ای

استودیوهای صدابرداری حرفه ای از نظر تجهیزات ضبط و امکانات بهره برداری بسیار مجهز هستند.

پایه و اساس ساخت استودیو صدا حرفه ای ایجاد یک اتاق فرمان (کنترل روم) و یک اتاق ضبط صدا (ددروم) استاندارد است

و هر یک از این اتاق ها ساختار خاص خود را دارند. برای ساخت این نوع استودیو ها باید از یک فضای نسبتا بزرگ استفاده کرد

و شکل هندسی آن نیز بدلیل رکوردها و ضبط های حرفه ای و استقرار سازهای متعدد می بایست با رعایت شکست زاویه ها

و با تقویت دیوارهای استودیو ایجاد شود.

معمولا اتاق فرمان (کنترل روم) را در زمان ساخت استودیو صدا حرفه ای به شکل یک شش ضلعی می سازند

و تمام زوایای موجود در اتاق را از بین می برند. مورد مهم دیگر استفاده از عایق های ایزولاسیون صدا در هنگام ایجاد یا تقویت دیوارها،

سقف و کف استودیو و همچنین استفاده از انواع فوم های جاذب صدا و پنل های آکوستیکی

و دیفیوزرهای صوتی مناسب جهت تصحیح صدای شنیداری در محیط این نوع فضاهاست.

لوازم و تجهیزات استودیو باید توسط یک مهندس یا کارشناس صدا و متناسب با اندازه فضای طراحی شده انتخاب شوند.

این نوع استودیوها بخاطر داشتن تجهیزات مدرن و استاندارد بهترین گزینه برای رکوردهای حرفه ای بوده

و برای ضبط و رکورد تمامی موارد مرتبط با ضبط صدا، موسیقی، دوبله و گویندگی مناسب هستند.

بهترین آلبوم های موسیقی و دوبله های انیمیشن های بزرگ را در این استودیوها ضبط می کنند.

استودیو صدا خانگی

ساخت استودیو صدا خانگی معمولا برای ضبط های شخصی صورت می گیرد.

ساخت استودیو صدا خانگی را می توان با متریال آکوستیکی و تجهیزات استودیویی ساده و نیمه حرفه ای انجام داد.

این نوع استودیوها در صورت نیمه حرفه ای بودن از  یک اتاق جهت کنترل و یک اتاق برای ضبط ساخته می شوند

که این نوع استودیوها برای ضبط موسیقی بسیار مناسب هستند و البته که امکان ضبط دوبله هم دارند.

در موارد ساده تر فقط یک اتاق هستند که فضای آنرا با تعدادی فوم و عایق اسفنجی آکوستیک کرده اند.

برای ساخت استودیو صدا خانگی ساده کافیست یک اتاق با تعدادی فوم آکوستیک، یک کامپیوتر،

یک میکروفون صدا ساده و تعدادی نرم افزار در اختیارتان باشد تا بتوانید ضبط های آزمایشی خود را براحتی انجام دهید.

استودیوهای خانگی این امکان را به شخص می دهند که کار های خود را بصورت آزمایشی ضبط کند

و بعد از تمرین و رفع اشکالات ضبط نهایی را در یک استودیو حرفه ای انجام دهد.

با توجه به هزینه های بسیار بالا برای ضبط در استودیوهای حرفه ای بعضی افراد سعی میکنند

با ساخت یک استودیو خانگی ارزان و با کمک تجهیزات استودیویی و نرم افزارهای حرفه ای آهنگها

و آلبوم های خود را در همین استودیو خانگی بسازند و با کمی تغییرات و ترفند ضبط نهایی و خروجی اصلی را بدست آورند.

با کمی دقت و ظرافت در ساخت استودیو صدا خانگی و تجهیز مناسب آن می توان به ضبط کارهای نیمه حرفه ای دست پیدا کرد.

استودیو ضبط موسیقی

پایه و روش ساخت استودیوهای صدابرداری یکسان است ولی بسته به نوع کاربرد هر استودیو نحوه ساخت و آکوستیک استودیو

متفاوت خواهد بود. چهار نوع کاربری برای ساخت استودیو ضبط موسیقی وجود دارد. دسته اول استودیوهایی هستند

که فقط برای آهنگسازی و تنظیم و میکس و مسترینگ کاربرد دارند. برای ساخت استودیو ضبط موسیقی با این نوع کاربری،

یک اتاق بین ۱۵ تا ۲۵ متر مربع با شرایط آکوستیک مناسب مورد نیاز است تا صدای مانیتورینگ صدا را درست به گوش برساند.

نوع دوم از این نوع استودیوها، ساخت استودیو ضبط موسیقی در یک اتاق در حدودا بین ۴۰ تا ۶۰ متر مربع

و با شکست تمام زوایای اتاق توسط عایق های دست ساز و نصب تعدادی عایق اسفنجی و دیفیوزر صدا برای ضبط صدای خواننده

و همچنین صدای ساز مناسب است. نوع سوم استودیوهایی هستند که از اتاق فرمان (کنترل روم) و اتاق ضبط صدا (ددروم)

و هر اتاق بین ۱۰ تا ۱۵ متر مربع تشکیل شده اند و تنها برای ضبط موسیقی های ساده قابل استفاده هستند.

دسته چهارم استودیوهایی که حرفه ای تر بوده و بدلیل داشتن ابعاد بزرگتر و تجهیزات بهتر شرایط ضبط همزمان برای چند نوازنده

و حتی ضبط یک موسیقی ارکسترال را فراهم می آورند. برای ساخت این نوع استودیو به حداقل فضای بین ۶۰ تا ۲۵۰ متر مربع

برای اتاق ضبط صدا (ددروم) و فضای ۴۰ تا ۷۰ متر مربع برای اتاق فرمان (کنترل روم) نیاز است.

ساخت استودیو ضبط موسیقی با این نوع کاریری نیاز به تجهیزات صدابرداری بسیار پیشرفته و مجهز داشته و برای هر نوع رکوردی مناسب است.

استودیو دوبله فیلم

برای ساخت استودیو دوبله فیلم باید توجه داشت که طراحی استودیو متناسب با نوع کاربری آن باشد.

هرچند که گفته می شود ساخت این استودیو نسبت به استودیو موسیقی کمی ساده تر است

ولی موارد خاصی را باید در راه اندازی و ساخت استودیو در نظر گرفت.

در زمان ساخت استودیو دوبله فیلم برای برقراری ارتباط میان مدیر دوبلاژ و گوینده ها

باید حتما از تکنولوژیِ تاک بک استفاده کرد و ترجیحا صفحه میز گویندگی را با زاویه ۱۵ درجه و شیبدار ساخت.

یک مانیتور جهت مشاهده فیلم باید در اتاق ضبط صدا (ددروم) و روبروی گوینده ها تعبیه شود تا بتوانند

با توجه به موضوع دوبله و دیدن تصویر مورد نظر کار دوبله فیلم را انجام دهند.

میز گویندگی باید در محلی قرار بگیرد که گوینده را پشت به ویزور و روبروی مانیتور قرار دهد.

با توجه به مواردی که ذکر شد باید خاطر نشان شود که هنگام ساخت استودیو دوبله فیلم باید حتما

نوع چیدمان و استقرار میز گویندگی، مانیتور تصویر و کابل کشی های مورد نیاز در نظر گرفته شوند.

در مورد آکوستیک فضا قبل از ساخت استودیو دوبله فیلم باید به این نکته توجه بسیار داشت

و آن هم این که، این نوع استودیوها بیشتر نیاز به آکوستیک مناسب فضا دارند

تا هنگام دوبله صدای گوینده بدون افت کیفیت یا کاهش قدرت در میکروفون ضبط شود.

لازم است بدانید که استودیوهایی که تنها به منظور ضبط موضوعات خبری و رادیویی و از این دسته ضبط ها ایجاد می شوند

را می توان به شکل یک اتاقک آکوستیک نیز بنا کرد و یا حتی در یک اتاق با یک ایزولاتور و میکروفون مناسب این کار را انجام داد.

 

تجهیزات صدابرداری و لوازم آکوستیکی استودیوهای صدابرداری


شیشه وایزور استودیو

ارتباط اتاق فرمان (کنترل روم) و اتاق ضبط صدا (ددروم) در بسیاری از استودیوهای صدابرداری از طریق پنجره ثابتی

به نام وایزور استودیو صدابرداری صورت می گیرد.

مانیتورینگ های صدا (اسپیکرهای استودیویی) روی میز صدا و جلوی ویزور و در چند سانتیمتری آن قرار می گیرند.

متاسفانه در بسیاری از موارد بخاطر کوچک بودن فضای استودیو و نزدیک بودن میکروفون

به شیشه ویزور نشتی صدا از ویزور استودیو صدابرداری بسیار مشکل ساز می شود.

این پنجره ثابت که ظاهر زیبایی به فضای استودیو می دهد باید با ظرافت خاص ساخته و نصب شود.

ضخامت شیشه ها، زاویه نصب آن ها، تعداد و فاصله میان هر لایه از شیشه ویزور و از همه مهمتر نصب با دقت می تواند

تمام راه های نشت صدا از این متریال استودیویی را کور کند. زیرسازی محل نصب ویزور استودیو صدابرداری

باید به گونه ای باشد تا درزگیری بین فریم ویزور و دهانه محل نصب با دقت تمام صورت گیرد و راه های عبور هوا کاملا مسدود شود.

کلاف ویزور استودیو صدابرداری باید از جنس چوب یا ام دی اف بوده و شیشه های آن را بصورت دوجداره

و ترجیحا با دولایه و از همه مهمتر با حداقل شیب ۱۵ درجه بنا کرد.

ساخت ویزور باید در محیط عاری از گرد و خاک صورت گیرد و شیشه ها کاملا تمیز باشند.

محل تقابل شیشه ها و شیار کلاف با چسب سیلیکون پوشانده شود تا از ورود گرد

و غبار و از همه مهمتر از عبور صدا از این درزها تا حد ممکن جلوگیری شود.

درب آکوستیک استودیو

یکی از متریال های مهم استودیوهای صدابرداری ساخت درب آکوستیک استودیو صدا با رعایت استانداردهای مربوط به آن است.

درب آکوستیک استودیو صدا را به دو روش می توان تولید کرد. درب های آکوستیک همان درب هایی هستند

که پوشش داخلی آنها را عایق های ایزولاسیون صدا تشکیل می دهد

و سطح روی آنها با عایق اسفنجی دورو صاف و روکش های چرمی یا پارچه بصورت ساده یا لمسه کاری شده آکوستیک می شود.

درب های دوپله آکوستیکی شرایط ساخت ویژه ای داشته و بهمراه چهارچوب های متناسب با ساختار خودشان تولید می شوند.

این مدل درب آکوستیک استودیو صدا که به درب ضد صدا هم معروف است

ضخامت بیشتری داشته و زاویه شکست صدای بیشتری دارد. این درب ها بر خلاف درب های معمولی دوپله ای هستند

یعنی بجای یک بار دوراهه شدن دوبار دوراهه شده اند و همین موضوع باعث ایجاد موانع بیشتری

در برابر صدا می شود و در کاهش صدا بسیار موثر است.

درب های مشترک بین اتاق فرمان (کنترل روم) و اتاق ضبط صدا (ددروم) از دغدغه های اصلی استودیوها هستند.

در بیشتر استودیوهای صدابرداری درب آکوستیک استودیو صدا را دو لنگه پشت سر هم و از نوع درب آکوستیکی لمسه می سازند

تا میزان نشتی صدا را تا آنجا که امکان دارد کاهش بدهند. در بسیاری از استودیوهای حرفه ای و مدرن

با ایجاد یک راهرو به طول حداقل ۱.۵ متر و ایجاد یک باکس آکوستیکی بین دو اتاق میزان نشتی صدا را به صفر نزدیک می کنند.

عایق صوتی استودیو

عایق صوتی استودیو صدا در سه نوع عایق ایزولاسیون صدا، عایق آکوستیک و دیفیوزر صدا بوده

و هر کدام کاربرد خاصی در استودیو دارند. عایق های ایزولاسیون صدا برای جلوگیری از نشتی صدا از محیطی به محیط دیگر استفاده می شوند

و عامل کاهنده صدا در استودیوها به شمار می آیند. پشم سنگ، فوم ریباند، فوم پلی اتیلن، فوم پلی استایرن،

فوم پلی یورتان پاششی، فوم ایکس پی اس و فوم الاستومری از دسته عایق های صوتی زیر کار هستند.

عایق های آکوستیک خودشان در دو نوع پنل آکوستیک و ابر آکوستیک کاربرد دارند.

این نوع عایق صوتی استودیو صدا جهت آکوستیک فضای استودیو بمنظور شفاف سازی صدای اتاق فرمان (کنترل روم)

و تصحیح صدای اتاق ضبط صدا (ددروم) استفاده می شود. تایل آکوستیک، وول پنل، ابر شانه تخم مرغی،

ابر هرمی، فلکسی پنل، دلتا، ام دی ۵۵، ام دی پلاس، بیس گیر،سوپر بیس،استودیو فوم، فوم باکس، پالسار و …

از دسته عایق های آکوستیک هستند.

دیفیوزر های صدا نوعی از عایق صوتی استودیو صدا هستند که برای یکنواخت سازی و نشر یکدست صدا

در محیط کاربرد دارند و باعث تصحیح در شنیدن صدای مانیتورینگ ها در اتاق فرمان (کنترل روم) می شوند.

دیفیوزرهای صدا عمدتا از جنس چوب هستند ولی بعضا از جنس اسفنج و فوم هم تولید می شوند.

این نوع عایق صوتی استودیو صدا در استودیوهای حرفه ای و مدرن کاربرد فراوان داشته

و کارشناسان آکوستیک توجه زیادی به استفاده از این مواد عایق صدا دارند.

استودیو صدابرداری امیر تهرانی

تفاوت live room و dead room چیست ؟

فرق dead room و live room چیست؟

Dead room چیست؟

Live room چیست؟

تعریف live room

معنی dead room